views

الاثنين، 11 يوليو 2011

يسقط عصام شرف ولا يسقط المجلس العسكري ؟؟

    دلوقتي احنا داخلين في حرب لو انتهت هنبتدي في حرب  تانية سهل جدا نقول يسقط يسقط عصام شرف خصوصا ان كل الناس وانا منهم مخنوقين منه جدا للسلبية اننا شايفينها وبننقسم لقسمين ناس بتقول ده متواطئ وناس بتقول لا هو مضغوط عليه مش عارف يعمل حاجة وفي الحالتين بنوصل لنفس النتيجة مطالب الثورة لسة زي مهي متحققتش واهالي الشهداء مخدوش حقوقهم والمصابين لسة بيشحتوا علاجهم يعني هنفضل نحارب ونقول يسقط عصام شرف وبعد ميسقط عصام شرف نحارب ضد المجلس العسكري.
   في حربنا ضد المجلس العسكري هنكون منهكين جدا وهيظهر المجلس العسكري بمظهر البطل لما يقول احنا مشينا عصام شرف واستجبنا لطلبات الثوار وهتطلع ناس تهلل وتقول الله اكبر الجيش حمانا تاني  خصوصا الاعلام الم....  بتاعنا وهيقع ناس كتير من المتضامنين معانا بحجة اننا نصبر شوية حصل تغير اهه وهنشوف الوزارة الجديدة  هتعمل ايه ولما تقول يسقط المجلس العسكري  مش  هيكون التضامن معانا زي الاول.
   طيب دلوقتي نعمل ايه يعني والواحد دمه بيغلى من الخطابات البيقولها شرف  كل شوية ده طيب دلوقتى المجلس العسكري بيلعب معانا لعبه حلوة قوي زي الكان بيلعبها مبارك بيعطش الناس قوي للتغيير وبتغير بسيط تحصل بعض الانقسامات بين الناس بقى نكمل الاعتصام لحد منعمل مجلس رئاسي ولا نستني على الوزارة الجديدة الهيعملها المجلس برده.
   رأيي الشخصى-مش من ابتكاري انا سمعته بس اقتنعت انه ممكن يكون فعال- اننا نلاعب المجلس العسكري برده ونطالبه بتفويض صلاحياته لعصام شرف اعتقد هتكون ضربة جامدة للمجلس العسكري وهنساند عصام شرف لو هو كويس فعلا هيحس ان الناس بتسانده وهتشجعه  كمان وممكن ساعتها يصرح بالضغوط ال عليه من المجلس العسكري  ومش هيكون في فرصة للمجلس العسكري انه يقول الناس شالت رئيس الوزراء الكانو بيطالبوا بيه في الميدان ومش هنشمت فينا حزب الكنبة الهيكون اول سؤال غبي يسألوه : هو الناس الفي التحرير دول عايزين ايه بقى؟؟؟ قد يقول البعض عليا فلول عشان  عندي وجهة نظر عصام شرف هو الحل فيها لكن انا مش مضطر اني ادافع عن نفسي قدام اي حدد ده وجهة نظر وانا اقتنعت بيها .

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق