views

السبت، 10 سبتمبر 2011

عن نقابة المهندسين و اعتصام الاخوان المسلمين

كنت قلت عن حكاية نقابة المهندسين وان الاعتصام بتاع النهاردة كان بهدف رفع الحراسة القضائية والكلام ده كنت خدته من مهندس مكنتش اعرفه وقابلته عند مجلس الوزراء......طبعا انا خدت كلامه ونقلته بدون تأكد وده غلط كبير مني

الكلام الهقوله ده نقلا عن المهندس عمرو عرجون وهو احد المناضلين لاستقلال نقابة المهندسين حتى من قبل الثورة بكتير:   ................

جميع المهندسين اشتركوا فى الانتخابات التى دعا اليها الحارس القضائي قبل الحكم النهائي
لأنه دعا إليها بصفته حاصل على حكم أنه الممثل القانوني الوحيد للنقابة
ثم جاء حكم المحكمة بانهاء الحراسة فطلبنا من الوزير ان يشكل لجنة تستلم النقابة وتستكمل اجراءات الانتخابات
او تجرى انتخابات جديدة وعرضنا عليه مقترحات لمعايير الاختيار واسماء فوافق
تقوم اللجنة باستلام النقابة وتسيير شئونها بدون عمل حسابات السبعة عشر عاما السابقة التى لم يتم تقديم ميزانيات لها فالمحاسبة على ما سبق هى مهمة المجلس المنتخب الجديد

وكان في اجتماع امس يضم 12 مهندس ممثلين لجميع قوى المهندسين على الساحة وقد توافق الجميع على ذلك

كلامي انا بقى:
طيب مين العامل اعتصام النهاردة وده الاستغربته....الاخوان المسلمين(م عمر عبد الله وم عصام ابراهيم وم تامر طلبة ...الخ)...بغض النظر عن نواياهم  ده حاجة مش عايز اخوض فيها


لكن اجماع 12 من القوى للمهندسين الموجودة على الساحة على شئ يخالفه الاخوان المسلمين شئ برده عجيب وانا عن نفسي اثق في المهندس عمرو عرجون   اكتر من الاخوان وده حاجة تخصني

المهم كان لازم اقولكم الكلام ده بعد ما ورد ليا ان الاعتصام قفل شارع رمسيس وعطل المرور وبرده ده حاجة مستغربها من الاخوان

واخيرا ادعوكم لمساندة استقلال نقابة المهندسين  ليكون هناك كيان حقيقي ممثل للمهندسين يدافع عن حقوقهم ويقودهم لعمل نهضة في مصر والمهندسين قادرين على تحقيقها باذن الله

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق