views

السبت، 26 نوفمبر 2011

لماذا لن اشارك في الانتخابات ...

بكل بساطة انا بنزل غالبا كل يوم الميدان وبهتف  ويطلع عيني في محمد محمود ويغم عليا واقوم تاني واقول" يسقط يسقط حكم العسكر"..يسقط الظلم ويسقط نظام الظلم يسقط الفساد ويسقط كل نظام فاسد.
منين انا بتفشخ عشان  يسقط نظام العسكر و لما يجي العسكر يقولوا انا هعمل انتخابات بس هنفضل قاعدين بعدها, أشارك انا فيها, كدة كأني بعترف بشرعية المجلس وكمان بلطخ ايدي بدم شهداء استشهدوا في الميدان بإيد المجلس العسكري لاني بمده بالشرعية.
طيب ما نعمل انتخابات و مجلس الشعب  المنتخب يعين حكومة تدير البلد  ونبوس المجلس من هنا ومن هنا ونقوله احنا هنقعدك على خازوق محترم ونحاكمك والمفروض انه يوافق طبعا ويقعد على الخازوق ويحط رجل على رجل.
من امتى العسكر اصلا تركوا الحكم بانتخابات , إما بيتم اقالتهم بانقلاب او يموتوا موتة ربنا او  بيتم اغتيالهم او بقى ثورة  على الظلم زي حالة المخلوع كدة, بمعنى ان العسكر ميعرفوش يعني ايه ديمقراطية وميعرفوش غير منطق القوة والعنف,لكن ابشروا الثوار يملكون االقوة اللازمة لاجبارهم على تسليم السلطة.
حد يقولي طيب ما بعد الانتخابات هيفضل معانا القوة برده اننا نمشيهم, طيب ولومرضيوش يمشوا وده الهيحصل اكيد هتقولي بقى  هننزل الميادين  وكل الكلام الحلو ده ,معرفش انت فاكر احنا قعدنا قد ايه بعد مساوئ العسكر نقول يسقط حكم العسكر وكان بيتم اعتقال ناس مننا وبنتبهدل وفي الاخر بعد عناء الناس نزلت لأن البيحصل  ان الناس بتزهق والعالم الوسخة تقولك عايزين شوية استقرار بقى ونرجع تاني من اول وجديد مش معقولة يعني كل شوية ناخد على قفانا.

اعلن نور العقاد الامتناع عن المشاركة في الانتخابات البرلمانية أو حتى الذهاب للجنة الانتخابية لإبطال صوتي وانا على استعداد تام لتحمل جميع العواقب...اه على فكرة انا قلت لأهلى ميدفعوليش ال 500 جنيه حتى لو هيحبسوني :)

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق